Formula 2 leží presne medzi juniorskými sériami a kráľovskou F1, ide teda doslova a do písmena o prípravu na najvyššiu ligu, slávnu F1. Táto súťaž je však viac, ako len odrazový mostík. Jej história je mimoriadne zaujímavá, od predvojnových experimentov až po súčasnú podobu. Ako F2 vznikla, čo ponúka a ako sa v nej jazdí?
Korene F2 siahajú do 30. rokov minulého storočia, keď po európskych okruhoch brázdili monoposty zvané voiturette. Išlo o ľahšie a konštrukčne malé autá s prepĺňanými motormi s objemom 1,5 litra určené mladým či začínajúcim jazdcom. Po vojne sa Formula 2 vrátila v podobe monopostov s výkonnejším motorom v objeme 3 litre.
Neskôr prišlo k ich obmedzeniu iba na 1,5 litra a to kvôli tomu, že vtedajšia F1 začala používať 2,5 litrové motory. Nová éra začala v roku 1967 a to pod hlavičkou FIA. Tá dala kategórii oficiálne meno Formula 2 a stanovila motory do 1,6 litra.
Pre túto éru boli typické motory Cosworth FVA. O 5 rokov, v roku 1972 FIA povolila 2,0 litrové agregáty. Na scéne sa okrem Cosworthu objavili aj motory od značiek ako BMW či Renault. Na začiatku 80. rokov sa pridala aj Honda. Celá éra sa niesla v znamení úspechov francúzskych stajní a pilotov, no v roku 1984 prišiel jej koniec.
Po dvoch dekádach ticha sa F2 vrátila v roku 2009 s jednotným šasi Williams‑Audi, no médiá ani sponzori neprejavili záujem a tak v roku 2012 skončila.
Aktuálnu kapitolu píše Formula 2 od 2017, keď nahradila GP2 Series. Piloti používajú jednotný podvozok Dallara a motory Mecachrome. Do popredia vystupujú talent, snaha a schopnosti každého pilota viac, ako kedykoľvek predtým.
Dnešná podoba Formuly 2 je určená najmä technikou. Jazdci sedia v rovnakom monoposte od Dallary a pod kapotou je 3,5 litrový turbomotor Mecachrome V6 s výkonom až 620 koní. Monopost váži 750 kg a pneumatiky dodáva značka Pirelli.
Preteky prebiehajú, tak ako v F1 celý víkend. V piatok ráno jazdci najskôr absolvujú 45 minútový tréning. Po ňom nasleduje 30 minútová kvalifikácia. Jej výsledok rovno určí štartovú pozíciu v hlavnom preteku, ktorý sa jazdí v sobotu. Ten meria 180 kilometrov a obsahuje povinnú zastávku s kompletnou výmenou pneumatík.
V nedeľu sa jazdí tzv. šprint a to na 120 kilometrov. Štartový rošt pozostáva z jazdcov podľa ich umiestnenia v sobotných pretekoch, no prvých osem jazdcov si svoje pozície vymení podľa pravidla symetrického obrátenia, čiže 1. je 8. a naopak.
Ak ide o bodovací systém, v hlavnom preteku boduje prvých 10 jazdcov. Víťaz berie maximálny počet 25 bodov, posledný 10. jazdec iba 1. Body získajú aj jazdci za získanie pole position v kvalifikácii a za najrýchlejšie kolo. Bodovanie v šprinte je podobné, tu však boduje iba prvých 8 jazdcov a ten, kto zajazdil najrýchlejšie kolo.
Počas hlavných pretekov pritom platí, že jazdec je povinný použiť aspoň jednu pneumatiku z každej špecifikácie pneumatík určených pre suchú vozovku.
História F2 pozná mená viacerých legendárnych pilotov, ktorí neskôr našli miesto aj v kráľovskej Formule 1. V prvej ére to bol napríklad Jacky Ickx v tíme Tyrell, ktorý získal 45 bodov a titul v prvom ročníku. V ďalších rokoch klasickej éry sa zlatými písmenami zapísali aj Jean-Pierre Beltoise s 2 titulmi či Ronnie Peterson.
V roku 1970 sa v kokpite F2 predstavil aj Clay Regazzoni, ktorý sa neskôr preslávil ako pilot Formuly 1. V roku 1978 Bruno Giacomelli nazbieral až 82 bodov za volantom Polifac BMW Junior Team. Posledným víťazom starej éry bol Mike Thackwell.
Keď sa v roku 2009 F2 vrátila do novej podoby, ukázalo sa, že aj jednotný technický balík vie vychovať šampiónov s výraznou osobnosťou. Španiel Andy Soucek vybojoval titul so 115 bodmi a siedmymi víťazstvami. V roku 2011 ho potom prekonal Mirko Bortolotti so ziskom až 316 bodov. Najnovšia éra od roku 2017 bola tiež zaujímavá.
Dnešný talent Formuly 1, Charles Leclerc, sa v roku 2017 stal prvým šampiónom so ziskom 282 bodov. O rok ho prekonal George Russel so ziskom 287 bodov.
Výnimočným jazdcom najnovšej éry F2 je aj Oscar Piastri no a zabudnúť samozrejme nesmieme na Micka Schumachera a jeho titul v roku 2020. Ide o syna slávnej nemeckej legendy Formuly 1, 7-násobného majstra Michaela Schumachera.
Na rozdiel od F300 je F2 je séria, ktorá stále žije a má svoje rekordy. Úchvatná je najmä úspešnosť jej pilotov, väčšina totiž do 2 rokov presedlá do kokpitu F1.
Charles Leclerc alebo Oscar Piastri to potvrdili a dnes patrí ich prestup z Formuly 2 do F1 k najrýchlejším a najúspešnejším v histórii akéhokoľvek juniorského šampionátu. Zaujímavosťou je aj systém bodovania, kedy môže jazdec získať body v sobotu aj v nedeľu. Okrem poradia záleží aj na tom, aké rýchle kolo zajazdí.
Medzi kuriozity patrí aj niekoľko štatistík, ktoré ukazujú, že F2 je aj o taktickej bitke. Priemerne 20 % víťazov z hlavných pretekoch štartuje z 5. miesta a nižšie, čo ukazuje, ako dramatický môže byť súťažný víkend v sobotu aj v nedeľu.
Zaujímavosťou je tiež to, že všetci piloti majú rovnaké šasi a motory. To dáva do popredia práve jazdecké schopnosti, talent ako aj vôľu po víťazstve. Dĺžka závodov v sobotu aj v nedeľu je tiež stanovená tak, aby dokázali vyniknúť všetky typy jazdcov. V každom prípade platí, že ak ste doteraz F2 ešte nesledovali, mali by ste to zmeniť!
A presne to je vlastne hlavný zmysel F2. Poskytnúť každému pilotovi rovnaké šance a odhaliť, kto naozaj má na to, aby bol špičkový pretekár. F2 je ako tvrdý, ale férový tréning pred Formulou 1. Preverí mentálnu odolnosť, talent aj intuíciu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.04.2025